ŠALÁT ZO ŠPALDOVÉHO ZRNA

Špaldu mám rada. Jej oriešková chuť podčiarkne každý recept šmrncom, vďaka ktorému sa z obyčajného koláča stáva mňamka.

Aj keď túto plodinu milujem, dovoľte mi malé pozastavenie a zamyslenie:

V poslednej dobe len neveriacky krútim hlavou nad naším extrémizmom. Stávajú sa z nás pšeničnofóbni ľudia a to, čo je zo pšenice, zďaleka obchádzame. Nahrádzame ju vo veľkom špaldou a tvárime sa, že sme vyhrali cenu zdravia.

Viete v čom je problém? Že všetkého veľa škodí a z každého rožka troška. Toto moje obľúbené v strave platí dvojnásobne.

Preto by sme mali:

1.       Vždy by sme mali telu dopriať pocit hladu, aby náš pankreas pracoval správne.

2.       Keď už sa pšenice bojíme a urputne bojujeme proti lepku, mali by sme sa vyhnúť deproteizovaným zmesiam, ktoré sú škodlivejšie, ako tá nenávidená pšenica.

3.       Mali by sme mať doma široký výber múk, ktorých zloženie je vždy podľa odrody jedinečné.

4.       Mali by sme variť doma, aby sme mali pod kontrolou, čo jeme, lebo len lepok či pšenicu pridávajú častokrát navyše aj tam, kde by sme to vôbec nečakali.

5.       Čítanie etikiet by malo byť pre nás samozrejmosťou. Potom by sme mohli kľudne aj zistiť, že ten bezlepkový chlieb, ktorý stále kupujeme, má v zložení pokojne aj pšeničnú múku.

6.       A moje najobľúbenejšie- mali by sme kváskovať. Doma. Jedine tak budeme mať pod kontrolou, že chlieb vznikol z poctivého kvásku a nie z umelých prísad, ktoré urobia v ceste podobný efekt ako kvások, akurát to nebude prirodzene, ale pomocou chemikálií.

Kľudne sa priznám a vôbec sa nehanbím, že v mojej komore nájdete pšenicu. Prečo? No lebo tam nájdete aj jačmeň, ovos, pohánku, quinou, špaldu, pšeno, cícer…. No na haldy druhov múky.

A priznajme si- v tejto dobre je to skôr o volení si menšieho zla. Keď nám deti pýtajú biele rožky na desiatu, čo urobíme? Áno, nemusíme im ich dať, kľudne môžeme kúpiť celozrnné, ktoré sú plné fytátov, farbív, stabilizátorov a navyše pridaného lepku. Alebo môžeme uspokojiť ich chuť a dopriať im kvalitu- kváskom prebublané, nadýchané rožky, hoc´aj z bielej múky. Zajtra im zbalíme celozrnný kváskový chlieb.

O tomto dačo viem. Vidím to sama, ako zakázané najviac chutí. Deti si v bufetoch potajne kupujú blbosti, pijú galóny džúsov… A zase sme na začiatku- extrémy sú škodlivé.

Buďme teda triezvi, zhoďme zo seba módne výstrelky v stravovaní a majme sedliacky rozum.

Doprajme si aj špaldu, áno. Veď:

–          Je ľahšie stráviteľná

–          Má vysoký obsah vlákniny

–          Je zdroj železa, mangánu, viacerých druhov vitamínu B, mangánu

–          Podporuje imunitu

–          Dodáva energiu

–          Mnoho ďalšieho, ktoré všetci dobre vieme

Toľko asi mojej „předmluvy“ k potrebe pestrosti výberu zŕn v našom jedálničku.

Teraz k receptu, mojej špalde. Napadlo vám použiť špaldu inak, ako múku? V obchodoch bežne predávajú celé zrno. Premýšľali ste nad tým, na čo ju tam majú? Šak mlynček na múku má len málokto…

Aj celé zrno sa dá jesť. Dokonca je veľmi chutné. Dá sa vymeniť za ryžu či cestoviny. Príprava je možno časovo náročnejšia než doba varenia cestovín, no je viac než jednoduchá. Uvarím vždy za hrnček a po vychladnutí skladujem v chladničke. Míňa sa rýchlo. Dávame si ho do tortíl, polievok či šalátov. Možností je na mraky. Dnes vyberám šalát. 🙂

***ŠALÁT ZO ŠPALDOVÉHO ZRNA***

Potrebujeme:

1 hrsť uvareného špaldového zrna

Rukolu

2 prepeličie vajíčka

Tuniak

Soľ, korenie

Kurkumu

Lístky čerstvého koriandru

Čili olej

Šťavu z citróna

–          Špaldové zrno si namočíme na pár hodín do vody.

Následne vodu zlejeme, zrno dáme do hrnca a zalejeme dostatočným množstvom vody. Dáme variť.

Keď voda vrie, stíšime plameň a odokryté varíme do zmäknutia. Trvá to asi hodinu. Vodu v prípade potreby dolievame.

Uvarené zrno je pri skuse krokantné napovrchu a mäkké vnútri.

Necháme vychladiť.

Umyjeme rukolu a koriander, nachystáme si ich na tanier ako postieľku pre zrno.

Prepeličie vajíčka povaríme vo vriacej vode 8 minút, vodu zlejeme a napustíme studenú vodu, aby sa schladili a nepálili nás prsty pri lúpaní.

Prekrojíme ich na polovicu a položíme na zrno.

Tuniak zmiešame s kurkumou a pokladáme medzi vajíčka.

Šalát prelejeme čili olejom, zakvapneme šťavou z citróna a môžeme jesť.

Dobrú chuť!

 

 

POZN.: Suroviny sú na šalát pre jednu osobu.

TIP: Toto je len jeden z možných obmien. Pridajte obľúbený druh zeleniny, či ugrilovanú cuketu. Kozí syr je tiež skvelá voľba. Ak však chceme uložiť železo, ktoré nám špalda ponúka, šalát nechajte bez mliečnej zložky.

2